Motorsport is niet mijn meest favoriete tak van sport, maar toen ik twee vipkaarten kreeg aangeboden voor de TT in Assen kon ik deze kans natuurlijk niet laten schieten. Met 100.000 toeschouwers is de Dutch TT (afkorting van Tourist Trophy) het grootste sportevenement van Nederland en daar moet je als sportliefhebber bijgeweest zijn…
We vertrekken op zondagochtend vroeg uit Utrecht en eenmaal in Drenthe wordt het steeds drukker op de weg met motoren. In de buurt van Assen begint de bekende TT-file met publiek op de viaducten, maar we zijn toch nog redelijk vlot bij de parkeerplaats. Wel luxe want vanwege de VIP-kaarten mochten we tot vlakbij de tribune doorrijden, waar anderen ver moesten lopen. De tribunes zijn al gevuld en de MOTO3-race is net begonnen. We vangen nog een glimp op van Bo Bendsneyder, het Nederlandse talent. Ondanks een goede start wordt hij uiteindelijk uit de uitslag geschrapt omdat hij vlak voor de finish ten val komt en los van zijn motor over de streep komt.
46
Opvallend is meteen het harde geluid dat de motoren maken, oordoppen zijn geen overbodige luxe en gehoorbescherming wordt gelukkig door veel mensen gedragen. Het publiek is gemengd en de sfeer gemoedelijk. Het bier vloeit rijkelijk en in onze viplounge is een speciale garderobe voor motorkleding. De gevreesde bobo’s vind je hier gelukkig niet. Vanaf onze hoge plek op de tribune bij de haarbocht hebben we meteen een goed beeld van het enorme terrein met de campings en velden vol geparkeerde motoren. Wat ook opvalt is de de aanwezigheid van veel nationaliteiten. Vlaggen uit heel Europa hangen aan de tribunes, maar het fel geel van nummer 46 overheerst: Valentino Rossi is de publiekslieveling en heeft zelfs een eigen tribune.
Tussen de races door is er entertainment met stuntmotoren en een eerbetoon aan Nederlander Wil Hartog, die in 1977 dus veertig jaar geleden de TT in Assen won. Met zijn oude motor en klassieke rood-wit-blauwe helm rijdt hij onder luid applaus een lap of honour.
Het geluid zwelt aan bij de start van de MotoGP, het koningsnummer. Geel begaals vuur is te zien op de tribunes, voor Valentino. De race is live veel beter te volgen dan ik vooraf had gedacht. Vanaf onze plek hebben we zicht op de finish, een enorm tvscherm en de haarbocht, waar je de rijders in drie lagen voorbij kunt zien rijden. De coureurs moeten door de bochten flink in de remmen en daardoor kun je aan de nummers en kleuren prima zien wie wie is en hoe het ervoor staat.
We zien spectaculaire inhaalmanoeuvres en het publiek gaat uit zijn dak wanneer blijkt dat Valentino Rossi de leiding heeft overgenomen. Hij boekt zijn tiende overwinning is Assen, een bijzondere prestatie. Leuk is ook de sportiviteit tussen de grote kampioen en de nummer twee Danilo Petrucci die elkaar na een fel gevecht om de zege voor onze ogen feliciteren.
Marchals
Ook mooi om te zien is hoe strak de organisatie geregeld is en dat veiligheid voorop staat. Vlak onder onze neus staat een team marchals met vlaggen klaar achter de vangrail. Wanneer een rijder in de MotoGP in ‘onze’ bocht onderuit gaat, zien we hoe snel ze in actie komen. Een marchal zwaait met de gele vlag en motor en coureur worden in no time uit de grindbak en van het circuit gehaald zonder dat de race er last van heeft. De coureur wordt achterop een klaarstaande motor binnendoor naar de pits gereden en binnen enkele minuten volgt zijn motor die razendsnel op een soort golfkar met aanhanger wordt geladen. Ook dit is topsport.
Na nog een stukje Moto2 is het tijd om terug naar huis te gaan. Voor de echte grote drukte verlaten we het TT-terrein maar het is al veel drukker op de weg met motoren dan anders. Vooral in Drenthe ziet het op sommige plekken in de berm, bij benzinestations en op viaducten zwart van het publiek dat een glimp wil opvangen van de stoet. Sommigen zelfs gewapend met tuinstoelen en koelboxen, een bijzonder fenomeen waarbij over en weer enthousiast wordt gezwaaid. Dit houdt aan tot aan Utrecht, hoewel steeds iets minder massaal. De meeste motorrijders rijden veilig en rustig maar sommigen laten zich verleiden tot gevaarlijke capriolen. Zo zien we een wheelie bij een snelheid van een kilometer of honderd op de A28. Een paar kilometer verder staat deze motorrijder in de berm, aangehouden door agenten met een undercover politie-auto.
Onderweg kijken we terug op een mooie dag en kunnen we weer een evenement afvinken van onze sportbucketlist. The cathedral of speed heeft zijn naam eer aan gedaan, ik kan de liefde voor motorsport nu een stuk beter begrijpen en heb ervan genoten!